Product family

BUJ - visbiežāk uzdotie jautājumi par apkuri

Cik bieži ir nepieciešama apkures sistēmas apkope? Vai Viessmann veic apkures sistēmas apkopi? Ko darīt, ja saņemu kļūdas ziņojumu? Šeit atradīsiet atbildes un noderīgu informāciju uz biežāk uzdotajiem jautājumiem par jūsu apkures sistēmu un visu, kas saistīts ar apkuri.

1. Apkures sezona un temperatūra

Šis aspekts galvenokārt ietekmē attiecības starp īrnieku un izīrētāju. Vasaras mēneši neietilpst faktiskajā apkures periodā . Tomēr, tā kā šis periods nav juridiski noteikts, jautājums par to, vai apkure ir nepieciešama, cita starpā ir atkarīgs no valdošās āra temperatūras. Ja dzīvoklī vai mājā kļūst pārāk auksts un tas turpinās vairākas dienas, apkure ir jāieslēdz atkārtoti. Kā mājas īpašnieks jūs pats varat izlemt, kad apkure ir ieslēgta vai izslēgta.

Protams, ideālā temperatūra katram cilvēkam ir ļoti atšķirīga, un daži cilvēki dod priekšroku siltākai temperatūrai, savukārt citi jūtas vēsākā temperatūrā. Tomēr pastāv vadlīnijas optimālai istabas temperatūrai. Dažādām mājas zonām tas izskatās šādi:

  • Dzīvojamā istabā no 20 līdz 22 grādiem pēc Celsija
  • Guļamistabā no 16 līdz 18 grādiem pēc Celsija
  • 18 grādi pēc Celsija gaitenī un virtuvē
  • Bērnu istabā 22 grādi pēc Celsija
  • Vannas istabā 23–24 grādi pēc Celsija

Nav juridiski noteikta datuma, līdz kuram saimniekiem jāuzsāk apkure. Parasti apkures periods nav juridiski noteikts. Tomēr periods no oktobra līdz aprīlim ir kļuvis par tipisku apkures periodu . Tāpēc daudzviet oktobris tiek uzskatīts par perioda sākumu. Tomēr āra temperatūrai un minimālajai istabas temperatūrai ir daudz lielāka nozīme nekā pašam datumam.

Aprīlis ir kļuvis par tipisku apkures sezonas beigu datumu. Latvijā tiek pieņemts, ka tas beidzas maija vidū. Tomēr āra temperatūra un, pats galvenais, minimālā istabas temperatūra ir svarīgāka par datumu.

Nav vienas universāli piemērojamas ideālas turpgaitas temperatūras. Tas ir atkarīgs no daudziem faktoriem, piemēram, ēkas un pašas apkures sistēmas energoefektivitātes, apsildāmo virsmu veida un izmēra, kā arī uzstādītās apkures sistēmas veida. Tāpēc turpgaitas temperatūrai jābūt piemērotai mājai un iedzīvotāju apkures paradumiem. Pārāk augsta turpgaitas temperatūra rada augstas apkures izmaksas. Ja tā ir pārāk zema, mājā paliek nepatīkami vēss. Vislabāk ir konsultēties ar Viessmann speciālistu, kas var ne tikai noteikt pareizās hidrauliskās balansēšanas vērtības, bet arī palīdzēt iestatīt optimālo turpgaitas temperatūru.

2. Apkope un remonts

Apkures apkopi veic mūsu kvalificēti un atbilstoši sertificēti partneri. Ja vēlaties pieprasīt savas Viessmann apkures sistēmas apkopi, lūdzu, sazinieties ar uzstādītāju, kurš uzstādīja jūsu apkures sistēmu. Ja jums pašlaik nav partnera, varat izmantot šo pogu, lai pieprasītu sertificētu speciālistu apkopes cenu piedāvājumu:

Pieprasīt cenu piedāvājumu apkures apkopei

Ja siltuma sadalījums mājā ir ļoti nevienmērīgs, jāveic hidrauliskā balansēšana . Bez tās daži radiatori paliks pilnīgi auksti, bet citi kļūs pārāk karsti. Šāda balansēšana ir ieteicama arī ikreiz, kad ir nomainītas atsevišķas apkures komponentes vai veikta renovācija. Mājas enerģijas vajadzības renovācijas laikā mainās. Turklāt hidrauliskā balansēšana var būt obligāta noteiktos apstākļos, piemēram, ja vēlaties saņemt subsīdiju.

Hidrauliskā balansēšana nav jāveic kā piesardzības pasākums, bet tikai tad, ja nepieciešama rīcība: piemēram, ja siltums visā mājā ir sadalīts ļoti nevienmērīgi un dažas telpas paliek aukstas. Tāpēc hidrauliskā balansēšana jāveic tikai vienu reizi. Tā jāveic atkārtoti tikai tad, ja pašā apkures sistēmā kaut kas ir mainījies, piemēram, nomainītas atsevišķas sastāvdaļas. Atkārtota balansēšana ir ieteicama arī renovācijas laikā. Ar enerģiju saistīta renovācija vienmēr rada izmaiņas enerģijas pieprasījumā. Sistēma tiek pielāgota izmaiņām, izmantojot hidraulisko balansēšanu.

Mēs neiesakām pašiem veikt hidraulisko balansēšanu. Tas ietver apkures sistēmas pēc iespējas precīzāku optimizāciju, kas prasa arī visa veida aprēķinus. Bezmaksas kalkulatori sniedz tikai vadlīnijas un jāizmanto tikai kā ceļvedis. Tie neaizstāj profesionāļa veiktu hidraulisko balansēšanu.

Apkures sistēmas pārbaude var noteikt apkures sistēmas optimizācijas un ietaupījumu potenciālu. Speciālists rūpīgi pārbaudīs apkures sistēmu un identificēs vājās vietas, kas samazina energoefektivitāti. Rezultātā tiek iegūts kvalitatīvs apkures sistēmas enerģijas novērtējums ziņojuma veidā. Nav juridisku prasību noteikt, kad šāda pārbaude ir jāveic. Tā nav arī jāveic regulāri. Drīzāk runa ir par to, lai noteiktu, ko vēl var uzlabot. Ideālā gadījumā apkures sistēma jāpārbauda vienu reizi vasarā vai rudenī. Tas dos jums pietiekami daudz laika, lai veiktu nepieciešamos pasākumus pirms nākamās apkures sezonas sākuma.

Ja slēgtā apkures sistēmā ir gaiss, siltuma sadale ir apgrūtināta. Radiatori sasilst tikai vienā pusē. Ieslēdzot apkuri, bieži dzirdami tādi trokšņi kā klauvēšana vai pīkstieni. Šādā gadījumā radiators ir jāatgaiso . Tas ļauj liekajam gaisam izplūst no sistēmas.

Videoklipā: Kā pareizi atgaisot sildītāju

3. Kļūdas un zaudējumi

Arī spēcīgas pērkona negaisas var izraisīt ūdens radītus bojājumus. Īpaša piesardzība nepieciešama, rīkojoties ar apkures sistēmas elektroniku. Šādi bojājumi var pat izraisīt ugunsgrēku. Tāpēc ieteicams nomainīt visas bojātās sastāvdaļas. Bojājumu novērtējumu un ar tiem saistīto izmaksu segšanas jautājumu vajadzētu precizēt ekspertam. Tomēr Viessmann un tā speciālisti neuzņemas eksperta lomu. Šeit būtiska loma ir attiecīgajai jūsu parakstītajai apdrošināšanas polisei.

Ja uz apkures iekārtas vadības paneļa parādās kļūdas ziņojums, vispirms varat pats atrast atbilstošo lietošanas instrukciju Viessmann tiešsaistes datubāzē. Lai to izdarītu, būs nepieciešams iekārtas sērijas numurs (atrodams uz datu plāksnītes) vai produkts nosaukums, kā arī aptuvenais iegādes datums. Pēc šīs informācijas ievadīšanas varēsiet lejupielādēt pareizo instrukciju un atrast kļūdas ziņojuma skaidrojumu. Ja neizdodas atrast vajadzīgo dokumentu vai kļūdas ziņojums joprojām nav skaidrs, ieteicams sazināties ar apkures servisa uzņēmumu vai Viessmann klientu atbalstu, lai saņemtu palīdzību.

Sērijas numuru var atrast uz ierīces. Tur ir piestiprināta svītrkoda uzlīme ar 16 ciparu numuru. Ja to tur neatrodat, varat arī sazināties ar savu Viessmann speciālistu. Ražošanas gads ir norādīts uz katla datu plāksnītes vai skursteņslauķa ziņojumā. Ja vēlaties uzzināt, cik veca ir jūsu Viessmann apkures sistēma, 16 ciparu numurs sniedz arī noderīgu informāciju. Astotais cipars ir vissvarīgākais.

Ja jums pastāvīgi ir jāatgaiso sildītājs, iespējams, ka sistēmas spiediens kopumā ir pārāk zems. Sildītāja ūdens spiedienu var nolasīt uz manometra. Optimālo spiedienu var noteikt pēc zaļās zonas mērinstrumenta displejā. Ja ūdens spiediens ir pārāk zems, iespējams, būs jāpievieno vairāk ūdens. Izplešanās tvertne var būt arī bojāta, radot vakuumu un izraisot pastāvīgu gaisa iesūkšanu sistēmā. Abos gadījumos vislabāk ir konsultēties ar santehniķi.

Ja jums pastāvīgi ir jāatgaiso sildītājs, iespējams, ka sistēmas spiediens kopumā ir pārāk zems. Sildītāja ūdens spiedienu var nolasīt uz manometra. Optimālo spiedienu var noteikt pēc zaļās zonas mērinstrumenta displejā. Ja ūdens spiediens ir pārāk zems, iespējams, būs jāpievieno vairāk ūdens. Izplešanās tvertne var būt arī bojāta, radot vakuumu un izraisot pastāvīgu gaisa iesūkšanu sistēmā. Abos gadījumos vislabāk ir konsultēties ar santehniķi.

Ja jums pastāvīgi ir jāatgaiso sildītājs, iespējams, ka sistēmas spiediens kopumā ir pārāk zems. Sildītāja ūdens spiedienu var nolasīt uz manometra. Optimālo spiedienu var noteikt pēc zaļās zonas mērinstrumenta displejā. Ja ūdens spiediens ir pārāk zems, iespējams, būs jāpievieno vairāk ūdens. Izplešanās tvertne var būt arī bojāta, radot vakuumu un izraisot pastāvīgu gaisa iesūkšanu sistēmā. Abos gadījumos vislabāk ir konsultēties ar santehniķi.

4. Funkcija un tehnoloģija

Parasti siltākajos mēnešos apkures sistēmai vajadzētu darboties vasaras režīmā. Tas ir efektīvi un vienlaikus nodrošina karstā ūdens ražošanu, jo katls nodrošina gan apkuri, gan karsto ūdeni. Mūsdienu modeļi ļauj iestatīt arī temperatūru, pamatojoties uz telpas vai āra temperatūras slieksni. Tas nodrošina, ka sistēma ieslēdzas aukstās pavasara vai vasaras dienās, bet ne katru vēsāku rītu.

Lai ietaupītu enerģiju, vasaras atvaļinājuma laikā dažos gadījumos ir lietderīgi uz laiku izslēgt karstā ūdens sagatavošanu. Ja tiek izmantota decentralizēta karstā ūdens sagatavošanas sistēma, to izdarīt ir vienkārši un parasti tas arī atmaksājas, īpaši, ja tiek izmantots mazs ūdens sildītājs. Lielākus ūdens sildītājus ar tilpumu no 250 līdz 300 litriem ieteicams pilnībā izslēgt tikai tad, ja plānots nebūt mājās vairākas nedēļas. Tas ir tāpēc, ka pēc ilgāka pārtraukuma šāda tilpuma tvertnes uzsildīšana patērē ievērojamu daudzumu enerģijas.

Ir vairāki iemesli, kāpēc apkures sistēmā laiku pa laikam jāpievieno ūdens. Viena no pazīmēm var būt pārāk zems spiediens sistēmā. Tāpat indikācija var būt radiatori, kas paliek auksti, vai neparasti trokšņi sistēmā, ko bieži izraisa gaisa burbulīši apkures cauruļvados. Piepildot apkures sistēmu, ir jāievēro daži svarīgi noteikumi. Papildus lietošanas instrukcijā norādītajam būtiski ir pievērst uzmanību izmantotā ūdens kvalitātei. Apkures ūdenim jāatbilst gan dzeramā ūdens normām, gan VDI 2035 vadlīnijām, lai novērstu sistēmas bojājumus un aizsērējumus.

Jāievēro šādi soļi:

  • Savienojiet apkures sistēmu ar ūdens padevi, izmantojot piemērotu šļūteni. Viessmann uzpildes ventīlis ar pretplūsmas aizsardzību nodrošina, ka apkures ūdens neplūst atpakaļ dzeramā ūdens tīklā.
  • Atveriet ventiļus pie ūdens padeves un uzpildes ventīļa.
  • Uzpildiet apkures sistēmu, līdz spiediens manometrā sasniedz aptuveni 1,5 bar.
  • Aizveriet ventiļus un atgaisojiet radiatorus, lai izvadītu sistēmā sakrājušos gaisu.

Ieteicams nomainīt apkures katlu ne vēlāk kā pēc 15 līdz 20 gadiem. Tas ir tāpēc, ka novecojušas apkures tehnoloģijas patērē salīdzinoši daudz enerģijas, īpaši, ja modelis ir gāzes vai eļļas apkures katls bez kondensācijas tehnoloģijas. Jauni modeļi palielina efektivitāti, samazina degvielas patēriņu un samazina apkures izmaksas. Modernizācija piedāvā arī lielāku drošību.

Apkures inženieris, kurš uzstāda sildītāju, pēc darba pabeigšanas parādīs, kā tas darbojas. Papildus pareizai darbībai viņš sniegs arī norādījumus par to, kas jādara, ja parādās noteikti kļūdu ziņojumi, vai kas jāņem vērā, pielāgojot apkures līkni.

Autors: viessmann.lv